SD står självklart i frontlinjen för fler jobb till Eskilstuna | Sverigedemokraterna Eskilstuna

SD står självklart i frontlinjen för fler jobb till Eskilstuna

Tuna_Park_utomhus_web

Under torsdagens kommunfullmäktige (2015-02-26) blev det en het debatt om planerna för att bygga ut köpcentret Tuna Park i Eskilstuna. De stora skiljelinjerna var inte ifall en utbyggnad av Tuna Park i sig är bra eller dålig för kommunen utan det handlade om huruvida förslaget var genomtänkt kring P-platser. Förslaget handlade i korta drag om att bygga ut Tuna Park med 8500 kvadratmeter men samtidigt ta bort var fjärde parkeringsplats. Något helhetstänk kring ökat trafikflöde fanns heller inte med.

Den rödblåa majoriteten vill lösa den problematiken med att låta Tuna Parks kunder använda Parken Zoos P-platser. Problemet med den lösningen är att dessa P-platser redan idag används av Tuna Parks kunder vid vissa tillfällen och löser heller inte problemet med ett ökat trafikflöde. Värt att påpeka är att Parken Zoo årligen gör tiotals miljoner i underskott på grund av för få besökare. För att få ordning på ekonomin skulle det krävas hundratusentals nya besökare till Parken och då måste det givetvis finnas tillgängliga parkeringar. Förstås inte den logiken kommer Parken Zoo aldrig någonsin kunna gå med vinst. Då blir det återigen skattebetalarna som får betala för kalaset med pengar som skulle kunna användas till exempelvis utbildningar som leder till jobb.

Från Sverigedemokraterna är vi självklart för förslag som kan skapa fler jobb till Eskilstuna. Men förslagen måste vara väl genomtänkta och just detta förslag ansåg vi inte vara det. Därför röstade vi emot förslaget. En blomstrande handel kräver parkeringsplatser, det behöver man ingen magisterexamen i matematik för att förstå.

Mot bakgrund av detta blir det rätt komiskt att Socialdemokraterna och Moderaterna i debatten anklagade oss sverigedemokrater för att säga nej till fler jobb.

Bild på Kim 2014-12-27 3 red

Kommentar från Kim Fredriksson, Oppositionsråd (SD)

– Det blir väldigt tydligt att den rödblåa majoriteten inte förstår vad Eskilstunas handel behöver för att blomstra. Istället för att ta lärdom av hur centrumhandeln sakta men säkert utarmas i takt med att parkeringsplatserna byggs bort begås samma misstag igen. Vi vill istället ta ett samlat grepp över hela staden, bygga bort trafikköerna, avsätta mark för parkeringar samt göra det attraktivt att även handla i de centrala delarna av staden. Fortsätter avvecklingen av P-platserna utanför butikerna kommer vi garanterat se trafikkaos och parkeringselände. Vilket i sin tur kan leda till att kunderna väljer andra städer istället. Exempelvis Erikslund Shopping Center i Västerås som redan idag utgör en stark konkurrent till Eskilstunas handelsbutiker.